Loading...

Ajanhallinta: mitä tavoittelet, mihin aikasi käytät?

Home / Ajanhallinta / Ajanhallinta: mitä tavoittelet, mihin aikasi käytät?

Edellisessä ajanhallinta-teeman blogissa kehotin sinua varmistamaan levon, ravinnon ja liikunnan avulla, että olet hyvässä iskussa töissä ja kotona. Kun olet tarmoa täynnä, siirrytään seuraavaksi tavoitteiden maailmaan. Ennen kuin lähdetään pilkkomaan tehtäviä ja aikatauluttamaan niitä, on tärkeää pysähtyä hetkeksi miettimään suuntaa. Mitkä ovat sinun tavoitteesi? Mitä haluat saada aikaan? Mitkä ovat tavoitteesi töissä ja vapaa-ajalla?

Kun puhutaan ajanhallinnasta, on tärkeää muistaa, että emme itse asiassa ole hallitsemassa aikaa. Kello juoksee tik-tak-tik-tak: vuorokaudessa on kaikilla 24 tuntia ja vuodessa 365 päivää. Sen sijaan voimme päättää miten aikamme käytämme.

Teemme jatkuvasti valintoja: panostamme johonkin ja päätämme jättää jotain tekemättä.

Jälkimmäinen on itse asiassa usein vaikeaa – varsinkin innostaville, helpoille ja kivoille jutuille on vaikeaa sanoa ei, vaikka niihin tarttuminen estää tai hidastaa meitä pääsemästä tavoitteisiimme.

Onko tavoitteellisuus suorittamista?

Tavoitteiden asettaminen ja niiden suuntaan eteneminen tuovat voimakkaita onnistumisen ja aikaan saamisen tunteita. Jos tavoitteet ja niiden mittaaminen esimerkiksi töissä on epäselvää, siitä voi seurata pelkoa ja epävarmuutta siitä, teenkö tarpeeksi, olenko riittävän hyvä. Jos tavoitteesi ovat linjassa arvojesi ja todellisten tarpeidesi kanssa, niiden saavuttaminen tuo sinulle aitoa mielihyvää ja onnellisuutta.

Jos haluat viettää mahdollisimman paljon aikaa perheesi kanssa, pitkät työpäivät ja aikaa vievät harrastukset poissa perheen luota eivät tee sinua tyytyväiseksi – päinvastoin. Epämääräinen tyytymättömyys töissä ja miksei vapaa-ajallakin saattaa johtua ristiriidasta oman arvomaailman, tavoitteiden ja ajankäytön kanssa. On siis tärkeää tiedostaa, millaisia valintoja teet tavoitteisiin ja ajankäyttöön liittyen.

Sanotaan, että se mihin käytät aikasi ja rahasi, kertoo todellisista motiiveistasi.

Jos haluat laihtua 10 kiloa ja juosta puolen vuoden päästä maratonin, mutta käytät ison osan ruokarahoista herkkuihin ja roskaruokaan, ja vapaa-ajastasi iso osa menee somen tai Netflixin parissa, ovat onnistumisen todennäköisyydet heikot. En sano, että ehdottomuus olisi oikotie onneen, on aivan ok syödä suklaata ja surffailla somessa, kun on ensin käynyt lenkillä.

Tavoitteen ei tarvitse olla mahtipontinen eikä sitä verrata muiden tavoitteisiin. Sisäisestä motivaatiosta kumpuavien tavoitteiden tavoittelu on antoisampaa kuin ulkoisen motivaation sanelema tavoite. Naapurin Martille maratonin juokseminen alle neljään tuntiin voi olla hänelle aito, palava sisäinen tavoite, jonka saavuttaminen saa aikaan valtavan onnistumisen tunteen. Jos sinun tavoitteesi on pysyä fyysisesti hyvässä kunnossa, reippaat kävelylenkit vievät sinua kohti sinun tavoitettasi ja saavat sinut hyvälle mielelle, vaikka Martti porhaltaa lenkillä ohi.

Tavoitteet ohjaavat mieltäsi oikeaan suuntaan ja auttavat tekemään valintoja. Valinta voi olla myös kompromissi oikeaan suuntaan.

Jos aikaa sinulle tärkeälle asialle ei tunnu millään riittävän, voitko edistää tavoitettasi 15 minuuttia päivässä?

Viikkotasolla se on 7 x 15 min = 105 min, yli 1,5 tuntia viikossa ja yli 90 tuntia vuodessa. Jos luet, liikut tai juttelet puhelimessa tärkeiden ihmisten kanssa vartin päivässä, etenet vuodessa väistämättä haluamaasi suuntaan.

Tehtävä

Mitkä ovat sinun 3 tärkeintä tavoitettasi tälle vuodelle?

Mitkä ovat sinun 3 tärkeintä tavoitettasi tässä kuussa?

Mitkä ovat sinun 3 tärkeintä tavoitettasi tälle päivälle?

Miten tavoitteesi kuvastavat arvojasi?

Ovatko tavoitteesi sinun omiasi, eivät sinun vanhempasi tai yhteiskunnan luomia uskomuksia siitä, mitä sinun pitäisi tehdä tai olla?

 

Jos kaipaat kumppania kirkastamaan reittiä haluamaasi tavoitteeseen, ota yhteyttä!

Valmentaja Jenni Rissanen

puh. 0400-910300